想幫這篇文章的標題,加入開花結果之類的字眼;但是怕單調,特別冠上一個,在七月都快過完了確還冷風颼颼又雨水不斷英國,當今想親身體驗都困難的--真夏--最真實炎熱、很夏天的夏天。
 
    寫這篇的目的是要報喜的,我在這個夏天,擁抱了一顆最豐碩的果實,我提早交出了畢業論文 (在我所唸的系上,管叫做"研討會報告"),所以系上也依當初所承諾,在這個月底前,給我們早交的人所有作業與畢業大作的成績,以及一整年總平均,取得碩士資格的証明 (正式的畢業證書,得等十一月畢業典禮舉行才會發出)。這就是我得到的大果實,砸了很多英鎊,絞了很多腦汁,費了很多心力,一個在幻想與現實間掙扎、思索、躊躇、游移、平衡之後,所開的花結的果。
 
    這是我想都沒想過的,拿一個碩士學位,還跑那麼遠來拿。我從來不是個唸書常勝軍、更非考試無敵手;相反地,我總是在不可抑地質疑讀書作業為何、學歷功名何用的心緒作祟之下,在升學的過程,不甚穩定與堅定地,起起落落、載浮載沉。我想那股打從心底難以戒除的質疑,是源自於不之所以、漫無目標與對之於我始終索然無味的課程,壓根不感興趣而帶來的低落與迷惑。
 
    不過,就如去年我對出發飄洋過海來英國讀書的我自己承諾的,走這一大遭,是純粹為自己出征,要爭好大好大 (而且好貴!) 的一口氣。於是選了有興趣、感到好奇兼實際 (=方便未來找工作) 的科系,就這樣念了起來,也不知不覺中,唸到了一個想到都沒想到過的學位。
 
    ANYWAY,這一路走來,感觸良多,當我一一細数,這段時間所見聞經歷的諸多人與事,點滴心頭...
 
    不是一切順利的: 曾經遭遇團體報告的其他組員們意見相左、處事方法大相逕庭, 討論時常一言不合當面高聲爭執起來。
 
    最悲慘的,莫過於我生活支柱的筆電得了不知名的急症,病重到直接掛點,運轉不能,連存了一堆上課讀書資料與旅遊照片的隨身碟,都隨它腳步一起掛掉。頓時被一種很惘然的虛空攻擊,整整過了一個多月沒電腦可用的日子,天天依賴學校的公家電腦收發信打報告,同時唉那些可能永遠救不回來的、個個都是我努力痕跡與珍貴記憶的檔案。
 
    還有一些和我本身沒直接關聯,但發生在我同學間、令人感慨的是非風雨,就不再細述,總之,真的拿到手了,這個此行最重要的目的,已經達成。
 
    今天,我同和我一樣選擇提早交出的可愛泰國同學PAULA妹妹,一起拿FEEDBACK與PROGRAMME LEADER GARY開給我們RESULT LETTER,我們兩人興奮地抓著這信,一起捧著與專注看著這努力過後的果實。上面寫著不只一次的恭喜,還有希望在畢業典禮看到我們的字句。雖是官方的LETTER,所言都可看作是禮貌性的客套,但是想著好好先生GARY這一年來對我們不遺餘力、隨傳隨到般的照顧跟關心,信上這些字句,都是溫暖誠懇的肯定與祝福。
 
    畢業典禮,礙於時間與金錢,就真的不能參加了。很遺憾的,我從小到大每一場畢典都本人與親人全身投入親身參與呢。就這一個我感覺最有意義也是最高學歷的畢典,決定捨棄不參加。人生不可能十全十美、樣樣皆得,在使人得意開懷的圓滿背後,總要留點遺憾的殘缺,才是最真實的人生。這符合我所信仰的人生哲學,所以也就不那麼耿耿於懷了。
 
    最後我要感謝,讓我可以把畢業大作快快寫好、還得到好分數、得以擁抱這顆真夏果實的的人們,They are:-
 
    Alex, my supervisor, you always gives me lots of fruitful suggestions and shares your fantastic ideas without reservation. My topic is so difficult and unusual that rare researchers or even marketing lecturers know it, but you help me to get understanding about it so well.
 
    Gary, the programme leader of this marketing course, you always say I'm enthusiastic, I want to say, you are, as well! Always listen to us and never feel hestitate to solve all problems for us during this year, thanks!
 
    Daphne, my cool and great mate from Mexico in this marketing course for this year, we work hard but happily together for many times, and the last time for MC Module we got a very high score... your effectiveness allowed me to earlier start working my paper with full concentration, thank you and miss you!
 
    Joey and Paula, my very cute marketing mates, always met you two when checking my paper at Chaucer, I particularly cherished the days we were fighting with academic writing, working so hard then and there.
 
    All my respondents for my research for this conference paper--Yuko, Rika, Risa, Edward, Sherry and Momo. Without you guys' help and your compelling viewpoints as answers to my research questions, my paper wouldn't be completed effectively with fairly challenging thoughts.
 
    All my family members--My lovely younger sister Lynn and brother Spencer, and of course my great Mom and Dad, your are always by my side.
 
   Finally special thanks to Yuri, although you were too busy to be my respondent at that time, but what you've tried to share about what I want to do for completing this difficult and controversy work is just corresponding with what I have to conclude when writing it, which is very 'sound' said by my supervisor! You're definitely and already, my best respondent for sure and for good. It's beyond my words.
 
    
arrow
arrow
    全站熱搜

    Diane Yang 發表在 痞客邦 留言(3) 人氣()